Järnålderssvärdet har kommit hit – Jönköpings läns museum
Järnålderssvärdet i konserverat skick

Järnålderssvärdet har kommit hit

Publicerat: 29 okt, 2019

Minns ni järnålderssvärdet som hittades av flickan Saga förra sommaren i sjön Vidöstern i Tånnö utanför Värnamo? I förra veckan kom det hit till oss på Jönköpings läns museum, efter omfattande konservering i Göteborg av Studio Västsvensk Konservering.

Imorgon onsdag 30 oktober ges en unik möjlighet att se svärdet redan nu i höst! Från kl. 14:30 och framåt – i anslutning till den fullbokade föreläsningen med vår arkeolog Mikael Nordström.

Efter detta dröjer det till maj 2020, då svärdet självklart tar plats i vår nya kulturhistoriska utställning Kampen i tiden.

Läs tidigare inlägg om det spektakulära fyndet i vår arkeologiblogg:

Sagas svärd – en världsnyhet

Sagas svärd har röntgats

Träet i Sagas svärd har analyserats

Svärdsskidan kol 14-daterad

Sagas svärd - Järnålderssvärdet som hittades av flickan Saga i sjön Vidöstern - finns nu på Jönköpings läns museum

Sagas svärd – Järnålderssvärdet som hittades av flickan Saga i sjön Vidöstern – finns nu på Jönköpings läns museum.

Mikael Nordström

Enhetschef Kulturmiljö