5 boktips om kulturarv & kulturhistoria – Jönköpings läns museum

5 boktips om kulturarv & kulturhistoria

Publicerat: 20 dec, 2019

Inför stundande helger bad vi museets medarbetare om lästips med anknytning till kulturarv, museivärlden och historia. Här får du inspiration!

1) Fjädertjuven: Skönhet, besatthet och århundradets naturhistoriska kupp

av Kirk Wallace Johnson
Det här är en bok som jag återkommande tänker på. Jag fick en inblick i en helt ny värld, nämligen flugbindarens. Det är fascinerande hur långt människor är beredda att gå för sitt intresse. Patricia Hallman, Verksamhetsutvecklare och etnolog

2) Himmelsskivan från Nebra. Nyckeln till en svunnen kultur i Europas hjärta

av Harald Meller  och Kai Michel
Boken handlar om en bronsskiva som tillverkades i Tyskland ca 1600 f.Kr och som hjälpt bronsåldersmänniskorna göra beräkningar av månens och stjärnornas rörelser på himlen. Den börjar som en spännande deckare om hur man lyckas rädda fyndet från rovgrävare och hälare. Den fortsätter i en lättläst beskrivning om en tidigare, delvist okänd civilisation i Europa, med  kunskap och rikedom.
Susanne Nordström, Arkeolog

3) Svenska kvinnor historien glömde

av Stefan Högberg
Här presenteras åtta kvinnor från olika epoker, mer eller mindre okända, som påverkat historien. Kända för oss i Småland är kanske Sophie Sager och Ulrika Eleonora Stålhammar som vi får veta mer om här. Boken bygger på podcasten Kvinnliga krigare.
Karin Kristoffersson, Bibliotekarie

4) Missdådare: brott och människoöden i Sverige omkring 1600

av Annika Sandén
Boken berättar om rättsprotokollen från 1600-talet, som ger en bild av hur människor levde och tänkte i en annan tid. De var lika oss på många sätt, men lagarna var hårda vid denna tid.
Henrik Johansson, Verksamhetsutvecklare arkiv

5) Den ovillkorliga kapitulationens museum

av Dubravka Ugresic
Vad minns vi? Vad glömmer vi bort?  Om ett sökande efter personlig, politisk och historisk identitet, i skuggan av kriget i Jugoslavien. I ett kalejdoskop av barndomsminnen, bleknande fotografier och fotoalbum som ständigt sorteras och kategoriseras om, läggs ett pussel om exil.
Katali Jarefjäll, Verksamhetsutvecklare utställningar och program

Åsa Rosén