Sommaröppet på länsmuseet - med begränsningar – Jönköpings läns museum
Museibyggnaden sedd från ovan med närliggande stadskärnan och grönska i museiparken

Sommaröppet på länsmuseet – med begränsningar

Publicerat: 11 maj, 2020

Jönköpings läns museum följer regeringens beslut och Folkhälsomyndighetens rekommendationer angående Coronaviruset och dess smittspridning. Nu har beslutet tagits att ställa in även sommarens evenemang. I övrigt håller länsmuseet öppet som vanligt.

Ingen programverksamhet t.o.m. sista augusti

Med anledning av rådande läge har länsmuseet beslutat att ställa in alla publika aktiviteter såsom visningar, föreläsningar och andra programpunkter fram t.o.m. 31 augusti.

Utställningarna fortsatt öppna

Övriga utställningar håller öppet som planerat. Länssalongen har förlängts till 26 juli. I Kulturkoftor & Sagotröjor öppnar stickning och garn dörrar till böcker och livsöden. Under sommaren visas även den årligt återkommande Normstorm och från 30 maj visas åtta videokonstverk i ARTificial Intelligence. Allmänheten kan också ta del av verksamheten på andra sätt, som digitala visningar.

Ny kulturhistorisk utställning invigs under hösten

Kampen i tiden skulle ha öppnat den 15 maj. Den öppnar istället under hösten, då en invigning nu inte kan hållas, samtidigt som skolor, samarbetspartners och leverantörer till museet också har förändrade förutsättningar för sin verksamhet.

Besökare välkomna på egen hand

Museet arbetar hela tiden för att begränsa smittspridning av Coronaviruset och har vidtagit åtgärder för detta. Besökare är fortfarande välkomna att besöka museet och utställningarna på egen hand. Den som inte känner sig fullt frisk, uppmanas att avstå besök.

Frågor kring evenemang/bokningar till Besöksservice på tel 036-30 18 73, eller besoksservice@jkpglm.se. Löpande information på www.jonkopingslansmuseum.se.

Åsa Rosén

Kommunikationsansvarig