Jönköpings läns museum vinner Årets pedagogiska pris – Jönköpings läns museum
Två glada pedagoger som ler mot kameran och håller i den inramade utmärkelsen Årets pedagogiska pris

Jönköpings läns museum vinner Årets pedagogiska pris

Publicerat: 27 apr, 2021

Jönköpings läns museum är vinnare av ”Årets pedagogiska pris” som delades ut under museernas vårmöte. Länsmuseet prisas för deltagarpedagogiken i den kulturhistoriska utställningen Kampen i Tiden.

– Vi är otroligt glada för detta! För oss har fokus hela tiden varit att se ur målgruppens perspektiv och ge unga påverkansmöjligheter, under varje steg i arbetet. Vi hoppas fler får upp ögonen för hur bra resultat man kan få, när man satsar hela vägen, säger Vera Zherdev, pedagog.

Kampen i Tiden öppnade i början av november förra året. På plats kan besökare uppleva den interaktiva utställningen, där olika ledtrådar ger nycklar till länets historia.

Juryns motivering:
”Kampen i Tiden förenar det digitala spelet med det fysiska rummet i syfte att öka kunskap, engagemang och delaktighet i kulturhistorien för barn och unga. Genom att anställa ungdomar skapas äkta mandat och ambassadörskap och projektet får ett genuint deltagarperspektiv. Gediget, kreativt och ärligt.”

För museet är utmärkelsen väldigt viktig, menar länsmuseichef Johan Gärskog:

– Priset visar att vi ligger i nationell framkant och att vi på så sätt också kan inspirera andra museer i deras pedagogiska utvecklingsarbete. Det gör mig väldigt stolt över vår verksamhet och alla som bidragit till resultatet!

Priset delas ut av FUISM – en ideell förening öppen för alla som arbetar med pedagogik och lärande på svenska museer och kulturinstitutioner

Åsa Rosén

Kommunikationsansvarig