Hudnära och eftertänksamt kring transidentiteter – Jönköpings läns museum
En person ligger på en strand täckt av småsten, med ansiktet nedåt. Armarna har tatueringar.

Hudnära och eftertänksamt kring transidentiteter

Publicerat: 27 nov, 2023

Utställningen Transtillstånd öppnar 16 december på Jönköpings läns museum. Queert mod, minnesstunder för döda vänner, könsuppdelade toaletter, syskonskap och tvångssteriliseringar, samsas med euforin av att vara transperson.

Konstnären Zafira Vrba Woodski tar oss på en utforskande resa. Video, ljud, foto och skulptur blir en slags nutidsarkeologi i skapandet av en egen historia:

– Det har alltid funnits personer som överskridit förväntade könsroller eller haft en flytande könsidentitet. Trots det har vi inte skrivits in i historien. Jag är intresserad av hur våra släktskap har sett ut eller skulle kunna se ut i framtiden.

Transtillstånd har inga raka tidslinjer och vita väggar. Vi möts i stället av ett kalejdoskop som stör det linjära. Ett montage som skapar oreda och stökar till.

– Jag jobbar alltid med kropp i mina verk. Kropp som i att förkroppsliga historier och minnen, skildra fysiska erfarenheter eller bygga verk som känns i kroppen, minst lika mycket som de triggar våra tankar eller vår fantasi.

Detta är Zafira Vrba Woodskis största separatutställning hittills – och kanske även den största utställningen kring transidentiteter i Sverige.

– Det är en sinnlig, hudnära och eftertänksam utställning, som lyfter tankar kring död och sorgearbete. Samtidigt hyllar den livet och firar lyckoruset i att få vara den en är, säger utställningsproducent Eli Lindén.

Om konstnären

Zafira Vrba Woodski är en svensk-tjeckisk konstnär baserad i Stockholm, uppvuxen i Växjö med morföräldrar i Bodafors. De senaste 20 åren har Vrba Woodski gestaltat queera liv och erfarenheter i en bredd av olika konstformer. Vrba Woodskis arbeten har visats på bland annat Världskulturmuseet, Historiska museet och Konstepidemin.

Vernissage

Välkommen på vernissage 16 december kl. 12-14. Konstnären ger en guidad visning i utställningen.

Transtillstånd visas 16 december 2023 – 10 mars 2024.

Pressträff och pressbilder

Fredag 15 december kl. 13 på Jönköpings läns museum finns konstnären och utställningsproducenten på plats för intervju och pressvisning.

Pressbilder: https://jonkopingslansmuseum.se/press/pressbilder

Överst: Verket ”Shingle is my pronoun”, foto Tam Omond.

Porträttbild av Elinore Lindén
Elinore Lindén