Besöksrekord: Jönköpings läns museum lockar fler än någonsin – Jönköpings läns museum
Besökare inne på Jönköpings läns museum.

Besöksrekord: Jönköpings läns museum lockar fler än någonsin

Publicerat: 15 jan, 2024

Jönköpings läns museum gläds åt en stadig ökning av besök under 2023. Antalet besökare steg till över 142 000, en ökning med 16 000 jämfört med tidigare år. Besökssiffrorna bekräftar museets positiva utveckling och att satsningar på relevans ger resultat, enligt länsmuseichef Johan Gärskog.

Sveriges museer släppte i dagarna sammanställningen av förra årets besökssiffror för alla landets museer.

– Vi är stolta över bredden av utställningar och program, tillsammans med vår omtyckta museibutik. Många besökare vet vad vi erbjuder, men blir samtidigt positivt överraskade av vår konst och våra samlingsföremål, föreläsare och aktiviteter, säger Johan Gärskog, länsmuseichef.

Under 2024 fortsätter länsmuseet satsningen med öppna visningar, föreläsningsserier och mixen av konst- och kulturhistoria. Ett exempel är en kommande utställning där konstnären Inez Jönsson, Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendiat förra året, presenterar nya verk tillsammans med textila föremål ur länsmuseets samlingar.

Pressbilder

Pressbilder: https://jonkopingslansmuseum.se/press/pressbilder