Trädgårdstomtar, folkkonst och vad de kan betyda – Jönköpings läns museum
Svartvit bild på trädgårdstomte

Trädgårdstomtar, folkkonst och vad de kan betyda

Publicerat: 8 aug, 2013

Svartvit bild på trädgårdstomte

Trädgårdstomte vid Sveriges Radios gamla lokaler på Bäckalyckan. Foto: Eva Londos, Jönköpings läns museum.

Garden gnome betyder i svensk översättning trädgårdstomte. Du vet de där delvis egendomliga små tomtarna som står uppställda i diverse trädgårdar lite varstans här i landet. Men du kanske inte har tänkt på dem alls eller i alla fall tyckt att det inte varit så mycket att fundera på?

Eva Londos, tidigare anställd etnolog på Jönköpings läns museum, har däremot funderat en hel del på dessa garden gnomes, och mycket annat som bland annat vackra trädgårdar. Och folkkonst. Ett exempel på sådan är de delvis förfärliga konstverk som går under beteckningen gråtande barn. Gamla tidningslägg som utgör grunden för denna text talar om hembesök hos människor med olika social tillhörighet för att undersöka vilken konst de har hängande på väggarna. Visa mig din tavla och jag skall säga dig vem du är.

Kanske kan konst fungera som en markör av vem man är. Vad har du käre läsare själv hängande på väggarna i ditt hem?

Magnus Rossler

Museiassistent