Oväntade detaljer och ett kors på sned – Jönköpings läns museum

Oväntade detaljer och ett kors på sned

Publicerat: 26 apr, 2013

Vi har, som sagt, en stor samling bilder på Jönköpings läns museum, och de föreställer lite allt möjligt. En del av bilderna vi har vet vi mycket om, andra nästan ingenting.

Häromveckan skulle ett gäng elever från Bäckadalsgymnasiet i Jönköping titta på museets samlingar med temat bröllop. Bröllopsfoton bör ju finnas i en museisamling, och mycket riktigt. Jag och en kollega hittade en hel rad, i detta fall oregistrerade, bilder.

För att ytterligare tillgängliggöra bilderna, och kanske få in nya uppgifter om dem, har vi nu börjat att scanna bilderna. Tanken är att de ska hamna i ett album på Flickr, där ni, våra användare, förhoppningsvis kan hjälpa oss med information. Inget konstigt alls.

Ibland stöter vi på lite oväntade bilder, eller detaljer i bilder. Som exempel idag, då en kollega uppmärksammar mig på att en av bilderna, föreställande en kyrka, är lite rolig. Han visar mig, och se, korset sitter visst på sned. Bilden är troligen tagen någon gång under tidigt 1990-tal.

/Maud