Mor och dotter gånger två – Jönköpings läns museum
Mor och dotter som leker i sandlåda

Mor och dotter gånger två

Publicerat: 29 apr, 2013

Lördagen den 27 april 2013 öppnade vi utställningen BAKGÅRDAR, som tidigare nämnts här på bloggen. Redan fem minuter före vi öppnade våra portar kom två damer, som visade sig vara mor och dotter. De frågade om de fick komma in, trots att vi inte riktigt hade öppnat. Det fick de.

Mor och dotter som leker i sandlåda

Med beslutsamma steg gick de mot utställningshallen, och rakt fram mot en av bilderna. ”Det är vi!” sade den yngre av kvinnorna, som berättar såhär:

”Här sitter jag, Birgitta Arnesson, med min mor Birgit Pettersson, född 1927. Vi hälsar på min morfar som bodde här. Han hette Hjalmar Johansson. Han bodde här med sina två döttrar. Mormor dog när flickorna var nio respektive tre år gamla. Morfar Hjalmar arbetade på Lindells (numera SAAB) som chaufför.”

Historien är rörande, och jag tycker att det är fantastiskt vilket mervärde hela bilden får. Historien får verkligen liv!

Kom hit du också, kanske hittar du din egen berättelse.

Mor och dotter står tillsammans framför gammal bild på dem

/Maud, verksamhetsutvecklare bild