Vernissage: Öppnandet – Les Archives Suédoises – Jönköpings läns museum
Freddy Tsimba - Öppnandet - Les archives suédoises

Vernissage: Öppnandet – Les Archives Suédoises

Publicerat: 14 okt, 2019

Den 19 oktober hålls vernissage för utställningen Öppnandet ? Les Archives Suédoises på Jönköpings läns museum. Tillsammans med den kongolesiske skulptören Freddy Tsimba har konstnärerna Anna Ekman och Cecilia Järdemar skapat nya verk inspirerade av ett arkiv med glasnegativ.

Arkivet kommer från de svenska missionsfälten i dåvarande belgiska Kongo 1890 ? 1930. Hur kan historiska foton få nya sammanhang och tolkningar, utanför de strukturer som fanns då de togs?

PRESSTRÄFF fredag 18 oktober kl. 13:00
Konstnären Cecilia Järdemar samt länsmuseets verksamhetsutvecklare konst, Jonas Nilsson, finns tillgängliga för intervju och presentation av utställningen.

VERNISSAGE lördag 19 oktober kl. 12:00
I anslutning till vernissagen hålls kl. 13:00 föreläsningen ”Ett motsägelsefullt möte” med Pia Lundqvist, docent i historia och verksam som forskare och lärare vid Göteborgs Universitet, nyligen kommit ut med en bok om svenska missionärer.

I samband med den etnologiska dokumentationen av missionen i Kongo samt utställningen, arrangeras även en mindre utställning med titeln ”Kallad till Kongo”.

Varmt välkommen!

Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst, 036-30 18 30