Vernissage: Jakob Ojanen – Jönköpings läns museum

Vernissage: Jakob Ojanen

Publicerat: 26 nov, 2019

Ett urval verk av Jakob Ojanen, årets vinnare av Åke Andrén stiftelsens konstnärsstipendium, visas på länsmuseet under december och januari. Vernissage lördagen den 30 november kl 13:00. Museichef Sergei Muchin hälsar alla välkomna och konstnären själv är på plats under invigningen.

Jakob Ojanen, född i Västerås 1980, bor och verkar i Stockholm. Han studerade på Västerås konstskola 2000-2002, Gerlesborgsskolan i Stockholm 2002-2003 samt på Konstfack 2003-2008. Ojanen har deltagit i en rad grupputställningar samt haft ett flertal separatutställningar på bl.a. på Stene Project Gallery i Stockholm 2019, KAZ Galleri i Västerås 2018, Galleri Thomassen i Göteborg 2016 och Galleri Pictura i Lund 2014.

Med fina recensioner i SVD, Omkonst och Konsten.net är Ojanen representerad på Stene Projects Gallery, Västerås konstmuseum samt Statens Konstråd.

Juryns motivering
?Jakob Ojanen (f. 1980) inkluderar i sitt rika konstnärskap ett flertal olika tekniker och medier såsom måleri, skulptur och installationskonst. I sin konst använder han sig bland annat av urbana objekt och uttryck på ett intresseväckande och angeläget sätt i ett utforskande av sociala sammanhang, medborgarskap och identitetsskapande i vår tid. Föremål i stadsrummet som gatstenar, kvarglömda och oansenliga saker, borttvättad graffiti och den digitala världen används och kombineras på oväntade sätt och tilldelas nya meningar och spännande uttryck i hans skulpturer och installationer.

Jakob Ojanen är också nyskapande som målare, där han utforskar materialitet och synen på måleriets egenskaper och förutsättningar. Hans skulpturala verk, installationer och måleri framstår sammantaget som egensinniga och starkt uttrycksfulla, både visuellt och konceptuellt. Det är en stor glädje för årets jury att uppmärksamma och medverka till att Jakob Ojanen tilldelas 2019 års konstnärsstipendium från Åke Andrén Stiftelsen.?

Juryn för Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2019 har bestått av konstnären Charlotte Gyllenhammar, Isabella Nilsson, ständig sekreterare Konstakademin samt museichef Karin Sidén.

VERNISSAGE lördag 30 november kl. 13:00 på Jönköpings läns museum.

Varmt välkommen!

Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst, 036-30 18 30