Ny vandringsutställning premiärvisas i Eksjö – Jönköpings läns museum
Ett guldäpple med emaljerat blommönster

Ny vandringsutställning premiärvisas i Eksjö

Publicerat: 19 apr, 2022

Nu öppnar I skuggan av ett äppelträd på Eksjö stadsbibliotek. En helt ny vandringsutställning som följer äppelträdet genom årstiderna. Utställningen är skapad av Jönköpings läns museum.

I tusentals år har äppelträd blommat och burit frukt i människors närhet. Vi har plockat och njutit, förädlat och anlagt äppelodlingar. Äpplet har varit symbol för hälsa, rikedom och kunskap. Denna utställning följer äppelträdet genom fyra årstider.

I skuggan av ett äppelträd passar för barn och vuxna som vill uppleva en utställning tillsammans – och som på ett lekfullt sätt vill veta mer om äpplen som vi äter.

Konsthantverk med äppelmotiv, fotografier och föremål ur museets samlingar väcker minnen med äppelsmak och skördetid. Här kan besökare upptäcka nygamla äppelsorter och betydelsen av inhemsk äppelodling eller lyssna på myter som följt äpplet genom historien. I hela utställningen surrar honungsbin omkring. Och för den som får lust att lära sig bidansen, finns vingar och blommande mattor att skutta mellan.

I skuggan av ett äppelträd ska fortsättningsvis visas på olika platser runt om i Region Jönköpings län.

Vernissage

I skuggan av ett äppelträd har vernissage lördag 23 april kl. 11 på Eksjö stadsbibliotek. Länsmuseichef Johan Gärskog inviger.

Utställningen pågår till och med 28 augusti, innan den vandrar vidare.

Pressbilder

Pressbilder fria för användning kan laddas ner här.

Åsa Rosén

Kommunikationsansvarig