Humoristisk möbelkonst och pittoreska miljöer på länsmuseet – Jönköpings läns museum
En tvådelad bild där den vänstra föreställer målade byggnader i naivistisk stil. Den högra en målad pinnstol med snidade detaljer i naiv stil.

Humoristisk möbelkonst och pittoreska miljöer på länsmuseet

Publicerat: 16 maj, 2022

Måleri med varm känsla för gamla hus möter lekfull möbeldesign. Sommarens utställning Ett naivt möte som öppnar 1 juni på Jönköpings läns museum, visar verk av Jönköpingskonstnären Gusty Olsson och möbelkonstnären Albert Ernfrid Persson.

En kombination av Olssons naivistiska uttryck och Perssons säregna skapande, där båda konstnärerna påvisar en stor lust att uttrycka sig och berätta.

”Persson är helt unik skulle jag vilja påstå”, menar Jonas Nilsson, producent för konst på Jönköpings läns museum. ”Sverige och speciellt Jönköpings län har en stark position i internationell möbelindustri. Utställningen kan bli en samlingsplats för alla som vill inspireras av konstnärlig formgivning, för utvecklande av möbler och inredning. Jag utlovar fräcka, glada och fantasieggande bruksföremål!”

Genom Olssons målningar av gårdsinteriörer, trähus och pittoreska miljöer lyfts vår gemensamma kulturhistoria fram. Ett möte mellan att bevara det som är gammalt – och skapa nytt av det som är gammalt. Olsson utförde en lokalhistoriskt värdefull gärning genom att teckna och måla av det gamla Jönköping innan det revs.

”Olsson var väldigt duktig på att fånga karaktären av de gamla träkåkarna, bakgårdarna och de trånga gränderna”, säger Jonas Nilsson. ”Hennes konst minner om en tid som för länge sedan flytt, men som också väcker tankar kring vikten av att vårda och ta hand om det vi har omkring oss här och nu.”

Vernissage

Onsdag 1 juni kl.17:30-18:30. Länsmuseichef Johan Gärskog inviger och producent Jonas Nilsson berättar om utställningen.

Jonas Nilsson, Producent konst, 036-30 18 30, jonas.nilsson@jkpglm.se
​Åsa Rosén, Kommunikationsansvarig, 036-30 18 22, asa.rosen@jkpglm.se