Dags för Länssalongen och Ungdomens Vårsalong – Jönköpings läns museum
Utsnitt av en oljemålning som föreställer en tjej i linne och shorts som går på en skogsväg.

Dags för Länssalongen och Ungdomens Vårsalong

Publicerat: 21 mar, 2022

Äntligen är det dags för Länssalong igen! Lördag den 26 mars öppnar utställningen på Jönköpings läns museum med utvald konst av verksamma konstnärer och ungdomar med koppling till länet.

Intresset var stort för att delta och fler än 500 konstverk skickades in till Länssalongen, där en jury har valt ut 73 verk av 55 konstnärer. På Ungdomens vårsalong visas 23 verk av unga konstnärer. Måleriet dominerar i båda utställningarna men det finns också skulptur, textila verk, fotokonst, glas, grafik, teckningar och intarsia bland konstverken. Åldersspannet bland de medverkande är stort, med konstnärer mellan 14 och 85 år.

Välkommen till Pressvisning

Torsdag 24 mars klockan 11:00
Jönköpings läns museum

Vid pressvisningen medverkar Inger Gustafsson, ordförande i Jönköpings läns konstförening och Dan Nilsson, representant för juryn. På plats finns också två av konstnärerna som har sina verk med i Länssalongen respektive Ungdomens vårsalong.

Jury för Länssalongen har varit Frida Johansson, konstnär Stockholm, Caroline Gustafsson, utställningsproducent/curator Borås Konstmuseum samt Dan Nilsson, Jönköpings läns konstförening. Jury för Ungdomens vårsalong har varit Karin Johansdotter, konstnär och konstpedagog samt Veija Luukonen, konstnär och konstlärare, båda från Jönköping.

De båda utställningarna kureras av Thomas Johansson, Axetart och tidigare chef för Vetlanda museum. Länssalongen och Ungdomens vårsalong visas på Jönköpings läns museum mellan 26 mars och 15 maj.

Länssalongen är ett samverkansprojekt mellan Jönköpings läns konstförening och Jönköpings läns museum, med stöd från Region Jönköpings Län.

Kontakt

Inger Gustafsson, ordförande i Jönköpings läns konstförening, telefon 070-872 17 51.

i Information

medarbetare