Vakna upp – en ny verklighet står och knackar på vår dörr! – Jönköpings läns museum
Ett konstverk som liknar ett blått hus sett från sidan. Utan fönster och med små svarta

Vakna upp – en ny verklighet står och knackar på vår dörr!

Publicerat: 17 jan, 2022

Från den 26 januari kan besökare möta utvalda verk ur länsmuseets konstsamling i den nya utställningen Vakna upp.

Här möts skulpturer, målningar och videoverk som kan kopplas till hur livet såg ut innan och under pandemin, men också skildra hur livet kan upplevas därefter – om det blir ett efter.

Sverige och resten av världen har levt med Coronapandemins konsekvenser under flera år. Många har levt med restriktioner som i varierande omfattning och tidsperioder har förändrat vardagen för enskilda och för samhället i stort.

Pandemin har förändrat vissa delar av samhället för alltid. Samtidigt har vi tillsammans hittat nya sätt att hantera både svåra och roliga saker. Hur ska denna nya ”verklighet” eller det nya ”normala” se ut?

– Med denna utställning vill vi koppla konst ur vår samling till aktuella händelser och lyfta in verken i ett samtida sammanhang, berättar Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst.

Vernissage

Vakna upp har vernissage kl. 17:30 den 26 januari. Museichef Johan Gärskog inviger och Jonas Nilsson berättar mer om utställningen och de utvalda verken.

Vernissagen hålls i Röda salen för sittande publik, för att kunna hålla avstånd. Därefter kan 6 personer åt gången besöka utställningen.

Utställningen visas tills vidare.

Foto överst: Verket ”Home for the future no 1” av konstnären Ola Gustafsson.

Åsa Rosén

Kommunikationsansvarig