ÅRSRIKA - berättelser om livslust, kärlek och sorg – Jönköpings läns museum
Kvinna står utomhus på en brygga. Hon har röd mössa och röda stickade vantar på händerna

ÅRSRIKA – berättelser om livslust, kärlek och sorg

Publicerat: 7 mar, 2022

12 mars öppnar ÅRSRIKA på Jönköpings läns museum. I utställningen får besökaren möta personer i åldern 78 år och uppåt med olika bakgrund och erfarenheter. Alla kommer de från skilda delar av Sverige och har något att berätta; sin historia. De berättar om livslust, sorg, kärlek, njutning och död. Om sin relation till kroppen, ensamheten och naturen. Och om vilka attityder de möter.

Utställningen blandar stora fotografier av Elisabeth Ohlson med de intervjuades egna ord. Tanken bakom utställningen är att påverka och vidga den snäva bild av äldre människor som ofta förmedlas. De kommer sällan till tals i mediaflödet annat än som gamla, föredettingar och förbrukade. Ofta ses de snarare vara till besvär än som tillgång.

”En äldre hjärna har mycket kvalitet som går till spillo för att människor sorteras ut. Det är ingen tvekan om att jag som har levt alla dessa år numera är klok och vis. Vi lever i ett samhälle där vi är måna om att utnyttja resurser effektivt. Hos äldre finns en enorm mängd resurser tillgängliga, som dessutom inte har något emot att användas.”

Arvid Carlsson 93 år, en av de intervjuade.

Vi blir äldre och äldre i vårt land. Ny forskning visar att hjärnan fortsätter att utvecklas om den får vara frisk. Många äldre lever ett bra liv och har samlat på sig erfarenheter och visdom som sällan används i vårt samhälle.

Utställningen görs i samverkan med studieförbundet Bilda Sydöst. Utställningen är producerad av Annica Carlsson Bergdahl och Hälsinglands museum.

Vernissage

Utställningen har vernissage lördag 12 mars kl. 13. På plats finns producent Annica Carlsson Bergdahl och vinterbadaren Marianne som är en av de intervjuade. De kommer att berätta om arbetet bakom utställningen och Marianne delar med sig kring en av hennes favoritaktiviteter – vinterbad.

Sofie Jarl

Digital kommunikatör