Staden under asfalten – det medeltida Jönköping – Jönköpings läns museum
En kvinna klädd i keps och kavaj står i en gatumiljö och håller fram en tjock bok mot kameran

Staden under asfalten – det medeltida Jönköping

Publicerat: 15 maj, 2023

En fascinerande inblick i en försvunnen värld, som delvis lever kvar under asfalten. Den 24 maj släpper Jönköpings läns museum den nya boken ”Junakøpung – Medeltidsstaden Jönköping och arkeologin”.

I över 60 år har museets arkeologer undersökt och dokumenterat det medeltida stadsområdet på Väster i Jönköping. Bebyggelselämningar som husgrunder, källare, verkstäder och begravningsplatser berättar tillsammans med tusentals fynd om stadens uppkomst och utveckling. Livet i den medeltida staden skildras i allt från vardagsföremål som keramikkärl, nycklar, lås och hästskor till mynt, speltärningar och smycken.

I denna efterlängtade bok berättar författarna om Jönköpings etablering och expansion, borgar och befästningar, kyrkliga institutioner och begravningsplatser, handel och hantverk. Men också om brott och straff, liv och hälsa. Allt för att ge större kännedom om staden och dess invånare − en stad som både försvunnit och som delvis finns kvar under asfalten – medeltidsstaden Junakøpung.

Pressträff 22 maj

22 maj kl. 11:00 vid Rådhuset, Rådhusparken 1, Jönköping. Mikael Nordström, arkeolog och enhetschef kulturmiljö, presenterar den nya boken närmare. Pressträffen sker vid Rådhusets nordöstra hörn – precis intill Jönköpings medeltida kyrkplats.

Bokrelease 24 maj

24 maj kl. 17:00 bjuder några av bokens redaktörer och författare på kort forskningshistorik kring Jönköpings dolda förflutna. Fri entré och ingen föranmälan.

Mer information

Mikael Nordström, Enhetschef kulturmiljö, 036-30 18 39, mikael.nordstrom@jkpglm.se
​Åsa Rosén, Kommunikationsansvarig, 036-30 18 22, asa.rosen@jkpglm.se

Foto: En av författarna, arkeolog Kristina Jansson, håller i den nya boken Junakøpung – Medeltidsstaden Jönköping och arkeologin.

Mikael Nordström

Enhetschef Kulturmiljö