Graffiti tar plats på museum – Jönköpings läns museum
Profilbild av Victor Egerbo

Graffiti tar plats på museum

Publicerat: 9 maj, 2023

Ett fjorton meter långt konstverk på museets fasad inspirerad av naiv konst. Det är resultatet av ett graffitiprojekt som under våren pågått på Jönköpings läns museum och nu blir utställning.

Graffitikonstnären Victor Egerbo har vid flera tillfällen besökt museet och tagit del av konstverk ur museets naiva samling. Med den naiva konsten som utgångspunkt har han kommit på idéer till de egna verken som ska ingå i utställningen Respons. Inspirationen har främst hämtats bland tavlor, konst och föremål skapade av Gusty Olsson och Albert Ernfrid Persson.

– Det är spännande att se hur två så olika konstdiscipliner kan samverka och ge respons sinsemellan och samtidigt fungera som två åtskilda konstverk, säger museets producent Jonas Nilsson. Genom Victors graffitimålningar kan vi få nya perspektiv på hur vi kan uppfatta och tolka konstverken i museets naiva konstsamling.

”Det är lite overkligt”

Victor Egerbo från Jönköping är sedan många år verksam som professionell graffitimålare. Han har skapat mängder av målningar och haft uppdrag över hela Sverige. Hans verk går bland annat att se på shoppingcentret Asecs, Öxnehaga centrum och Munksjöstaden i Jönköping. I utställningen Respons ingår den fjorton meter långa vepan på museets utsida, men även tre vepor som besökarna kommer kunna se inne på museet.

– Det är lite overkligt nästan, säger Victor Egerbo och ler. Jag har målat länge, men inte visat min konst för andra på det här sättet. Det har varit roligt att få inspireras av den naiva konsten, särskilt Gusty Olsson har fascinerat mig. Det finns en frihet i hennes konstverk.

Följa processen på nära håll

Under projektets gång har det funnits möjlighet att följa Victors konstnärliga process på nära håll genom ett antal öppna ateljéer på Kvarteret Ödlan i Jönköping. Besökarna har kunnat ställa frågor och se hur konstverken växt fram allteftersom.

– Konsten är en ventil för mig. Här kan jag släppa ut känslor och tankar, men också andas in, säger Victor Egerbo.

Än finns det möjlighet att följa Victors process och de allra sista förberedelserna inför utställningen. Den sista öppna ateljén äger rum på Kvarteret Ödlan i Jönköping 12 maj kl. 14-18. Fri entré och ingen anmälan.

Vernissage

Utställningen har vernissage 26 maj kl. 12:00. Det blir invigning och samtal mellan konstnären och utställningens producent Jonas Nilsson.

Utställningen visas från 26 maj till och med 15 augusti på Jönköpings läns museum.

Jonas Nilsson, Producent, 036-30 18 30, jonas.nilsson@jkpglm.se
Sofie Jarl, kommunikatör, 036-30 18 19, sofie.jarl@jkpglm.se

Högupplösta bilder på Victor Egerbo finns i både stående och liggande format. Ta kontakt med Sofie Jarl.

Sofie Jarl

Digital kommunikatör