Sagor & berättelser bjuder in till en värld där verkligheten blir betraktarens upplevelse – Jönköpings läns museum

Publicerat: 15 nov, 2021

20 november öppnar utställningen Sagor & berättelser på Jönköpings läns museum. Här får du stifta bekantskap med två konstnärskap där berättandet är centralt.

Här möts Sedighe Shahverdis fantasifulla berättelser om människor, djur och sagoväsen med Leith Abbas surrealistiska och sagolika skulpturer av djur och mänskliga varelser.

– Mitt huvud är fullt av karaktärer. De är inspiration från böcker jag läst och figurer jag skapat i min fantasi. Delar av den fantasivärlden kan du se i utställningen, säger Sedighe Shahverdi.

Både vuxna och barn får möjlighet att kliva in i en värld där verkligheten blir betraktarens upplevelse. Tavlor blandas med skulpturer i ett rum där bara fantasin sätter gränserna.

– Två konstnärskap från Iran och Irak som för första gången ställer ut tillsammans. Precis som i John Bauers sagobilder är berättandet centralt i deras konstutövande, säger Jonas Nilsson verksamhetsutvecklare konst.

Sagor & berättelser visas 20 november – 16 januari. Konstnärerna finns på plats två dagar innan utställningen öppnar och har möjlighet att svara på frågor.

Vernissage

Vernissage den 20 november kl. 13:00. Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst inviger. Båda konstnärerna närvarar vid vernissagen.

Sedighe Shahverdi har en kandidatexamen i måleri och en magisterexamen vid konsthögskolan på Teherans universitet. Shahverdi har under de senaste tjugo åren undervisat i illustration, grafisk design och olika konstnärliga tekniker och medverkat i flera separat- och grupputställningar. Hon arbetar också som illustratör och har publicerat sex barnböcker i Iran och en bok i Sverige.

Leith Abbas tog sin magisterexamen 2002 på universitet i Bagdad och 1999–2007 undervisade han på konsthögskola. Därefter har han arbetat som konstnär, framför allt med olika keramiska tekniker såsom lergods, stengods, raku och porslin. Abbas har medverkat i flera separat- och grupputställningar, bland annat Jönköpings länssalong.

medarbetare
Jonas Nilsson