Länssalongen öppnar på länsmuseet – Jönköpings läns museum
En utställningssal med verk från länssalongen 2020

Länssalongen öppnar på länsmuseet

Publicerat: 26 mar, 2020

Lördag den 28 mars öppnar Länssalongen på Jönköpings läns museum. För att inte locka många människor samtidigt, väljer man att öppna utan vernissage.

Länssalong – Full vision 2020 är en samlingsutställning som visar aktiva konstnärer som bor och verkar i, eller har annan anknytning till Jönköpings län. I år är även Ungdomens vårsalong en del av länssalongen.

– Intresset har varit stort med drygt 130 ansökningar. Efter juryns urval finns nu 46 konstnärer representerade med 88 verk i Länssalongen, samt 10 unga konstnärer med 22 verk i Ungdomens Vårsalong, berättar Dan Nilsson, styrelseledamot i Jönköpings läns konstförening.

Namnet Full Vision 2020 har valts för att avspegla utställningen som en temperaturmätare inom samtidskonsten – och som en framtidsspaning kring vad som är på gång bland unga konstnärer.

Årets jury som stått för urvalet är Lennart Alves, kultursekreterare vid Gnosjö kommun; Filippa de Vos, chef för Växjö konsthall; Birgitta Thor, bildlärare och sakkunnig för Ungdomens vårsalong samt Karin Arfalk Löwenborg, styrelseledamot i Jönköpings Läns Konstförening.

Länssalongen pågår fram till den 17 maj och arrangeras av Jönköpings läns konstförening i samarbete med Jönköpings läns museum, med stöd av Region Jönköpings Län.
Läs mer om Länssalong – Full vison 2020.

Ingen vernissage – men museet öppet som vanligt

All programverksamhet har ställts in på länsmuseet till och med sista april. Någon vernissage genomförs därför inte, för att minska risken för spridning av Coronaviruset. Museet håller däremot öppet som vanligt och utställningar visas som planerat.

– Vi hoppas att våra besökare känner sig trygg med att besöka oss på egen hand, och uppmanar alla att hålla avstånd och följa Folkhälsomyndighetens råd för att förhindra smittspridning. Antalet besökare har sjunkit omkring 60% senaste veckorna, vilket gör att det är glest i våra utställningssalar. Vi är glada att hålla öppet och hoppas kunna fortsätta med det, säger museichef Sergei Muchin.

Besökare är välkomna till museet om de känner sig fullt friska. Vid symptom på förkylning eller annan sjukdom, uppmanas till att avstå besök för att förhindra smittspridning.
Läs mer om hur Jönköpings läns museum hanterar risken för Coronaviruset.

Pressbild

Pressbild: www.jonkopingslansmuseum.se/press/pressbilder