Ny utställning med blicken mot konstnärliga processer – Jönköpings läns museum

Ny utställning med blicken mot konstnärliga processer

Publicerat: 1 apr, 2020

Från och med lördag 4 april presenteras konst och konsthantverk på länsmuseet i en ny utställning, som vänder blickarna mot konstnärliga arbetsprocesser.

Här visar studerande vid Mullsjö folkhögskola arbeten i keramik, fotografi, textil och måleri. Besökare får ta del av hur vägen från idé till färdigt resultat kan se ut, när ett reflekterande förhållningssätt blir en del av arbetet.

För att inte locka många människor samtidigt, väljer man även vid detta tillfälle att öppna utan vernissage. Utställningen Processer: konst & konsthantverk är öppen från 4 april till 24 maj.

– Eleverna är väldigt glada för att få ha sin vårutställning här på länsmuseet – särskilt med tanke på omständigheterna. Att få visa upp det de gjort i ett större sammanhang, menar Jenny Söderlund som undervisar i måleri på Mullsjö folkhögskola.

– Mitt mål är att eleverna ska hitta sitt eget uttryck under tiden på skolan. Därför är det så spännande att se alla olika material, tekniker och stilar samlade i denna utställning!

Pressvisning

Möjlighet för press att se utställningen samt prata med medverkande elever, fredag den 3 april kl. 13-14.

Ingen vernissage – men museet håller öppet

All programverksamhet har ställts in på länsmuseet till och med sista april. Någon vernissage genomförs därför inte, för att minska risken för spridning av Coronaviruset. Museet håller däremot öppet som vanligt och utställningar visas som planerat.

Besökare är välkomna till museet om de känner sig fullt friska. Vid symptom på förkylning eller annan sjukdom, uppmanas till att avstå besök för att förhindra smittspridning.
Läs mer om hur Jönköpings läns museum hanterar risken för Coronaviruset.

Pressbild

Pressbild kan hämtas på www.jonkopingslansmuseum.se/press/pressbilder

Jonas Nilsson, Verksamhetsutvecklare konst
036-30 18 30, jonas.nilsson@jkpglm.se