Kulturarvet i Jönköpings län synliggörs genom ny tidskrift – Jönköpings läns museum

Kulturarvet i Jönköpings län synliggörs genom ny tidskrift

Publicerat: 18 okt, 2018

I samarbete med Jönköpings läns hembygdsförbund presenterar Jönköpings läns museum tidskriften ?UTFLYKT i tid och rum?. Förhoppningen är att innehållet ska väcka intresse för kulturarv i Jönköpings län på ett överraskande och underhållande sätt. Första numret handlar om Trä, ett viktigt material för länets historia och framtida möjligheter.

Syftet med tidskriften är att sprida kunskap om länets kulturarv och väcka nya tankar och egen upptäckarlust hos läsaren.

– Utflykt är ett ord som ger associationer. Jag tänker på äventyr, strapatser, spännande vyer, samvaro, dofter, aptit, värme, överraskningar, nya erfarenheter och kunskap. En härlig blandning av upplevelser, säger museichef Sergei Muchin.

I det första numret får vi läsa om pinnstolar, innovationer, formgivning, folktro, intarsia, byggnadsvård, konst, hantverk och Bauerskogar ? allt med sin utgångspunkt från vår plats på jorden, Jönköpings län.

– Vi har mycket att vara stolta över i det här länet, säger Sergei Muchin.

Lanseringen firas med releasefest

Under kvällen den 18 oktober kl.17.30 arrangeras en releasefest för intressenter till Jönköpings läns museum. Under ett scenprogram intervjuas bland andra Joakim Brobäck som är VD för Träcentrum och Marit Stigsdotter som är formgivare, skribent och lärare i formgivning och möbelsnickeri vid Capellagården. Givetvis är media välkommen även dit. Releasefesten arrangeras på Jönköpings läns museum.