Arkeologisk utgrävning mitt i Jönköping – Jönköpings läns museum

Arkeologisk utgrävning mitt i Jönköping

Publicerat: 16 jun, 2020

Pressmeddelande 2020-06-16

Denna vecka inleds utgrävningen av krukmakeriet vid gamla Saab-huset i Jönköping. Länsmuseets arkeolog Susanne Nordström leder arbetet.

Sedan tidigare har det hittats ett lerlager fullt med keramikskärvor, i vad som tros vara resterna av ett hus. Här har man funnit rester av trasig keramik nedtryckt i blålera.

– Vi tror att fynden är ifrån tidigt 1700-tal, men hoppas på fynd även från 1600-talet, säger Susanne Nordström. Utgrävningen påbörjas vecka 25 och beräknas pågå under en månad. Två arkeologer och en grävmaskinist kommer att vara på plats under hela processen. Förhoppningsvis blir det publika visningar längre fram, när det finns fynd att visa. Det kommer även att sitta uppe informationsskyltar med information om den pågående utgrävningen.

Utgrävningen är arkeologiskt intressant, eftersom det berättar hur vanligt folk levde och försörjde sig på 1700-talet.

Åsa Rosén

Kommunikationsansvarig