I gränslandet mellan konst och mode: Haute Papier på Jönköpings läns museum – Jönköpings läns museum
Illustrationer av Stina Wirsén i röda toner

I gränslandet mellan konst och mode: Haute Papier på Jönköpings läns museum

Publicerat: 11 okt, 2021

Den 16 oktober tar en efterlängtad utställning plats på länsmuseet. I Haute Papier presenteras Bea Szenfelds spektakulära pappersplagg, vilka möter Stina Wirséns lustfyllda konstvärld.

– Jag är otroligt glad över att få ställa ut med Stina. Jag har beundrat hennes arbete i över 20 år, berättar Bea Szenfeld. Jag hoppas att man blir inspirerad av vårt hantverk, och att man som besökare ser med nya ögon på mode och vad en kropp kan ha på sig.

Tredimensionella objekt, teckningar och målningar ryms i gränslandet mellan konst och mode. Här möts de båda konstnärerna i en ömsesidig förkärlek för det analoga, för handens arbete och för det gemensamma arbetsmaterialet, papperet.

Dessutom visar Szenfeld och Wirsén upp sina kreativa processer, deras arbetsbord exponerar allt från skisser, misslyckade alster och utkast till nya verk.

– Både jag och Bea har den blanka tomma ytan som bas. Våra processer ser olika ut och resultatet av arbetet speglar nog våra förhållningssätt och temperament. Våra uttryck stärker varandra, beskriver Stina Wirsén, och fortsätter; Jag har lärt mycket av Bea. Vi kommer att fortsätta arbeta parallellt, och våra verk kommer att fortsätta kommunicera. Det ni får se i Jönköping, är där vi befinner oss just nu!

Haute Papier visas 16 oktober – 5 december. Utställningen är producerad av Jönköpings läns museum, Bea Szenfeld och Stina Wirsén med scenografi av curator Pompe Hedengren.

Vernissage

Vernissage den 16 oktober kl. 13-14 av länsmuseichef Johan Gärskog. Konstnärssamtal med Bea Szenfeld och Stina Wirsén, tillsammans med Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst vid länsmuseet.

Pressvisning

Torsdag den 14 oktober kl. 10:30-11:30 hålls en pressvisning där konstnärerna närvarar.
Pressbilder

medarbetare