Nya skisser och foton till länsmuseets John Bauer-samling – Jönköpings läns museum
En skiss av John Bauer föreställande en prinsessa med en katt i knät och en fågel bredvid sig

Nya skisser och foton till länsmuseets John Bauer-samling

Publicerat: 15 sep, 2021

Den 17 september ska tre skisser av John Bauer, tillsammans med unika foton från Hanna Bauers lägenhet, överlämnas till Jönköpings läns museum av en privatperson.

Hanna Bauer var gift med John Bauers bror Hjalmar. Redan 1974 donerade hon ett stort antal teckningar av John Bauer till Jönköpings läns museum. Fotona från Hannas lägenhet är för länsmuseet helt nya och ger en unik inblick i konstverkens historia.

Givaren bakom skisser och foton är Bengt Arne Runnerström. Historien bakom överlämnandet börjar under tidigt 1980-tal, då Bengt Arne Runnerströms mamma blev vän med Hanna Bauer. Det ledde till att Bengt Arne, uppvuxen med John Bauers bildvärld och senare utbildad vid Konstfack, blev inbjuden till Hannas hem i Jönköping 1982.

Ett oförglömligt möte

Bengt Arne, som då arbetade som barnboksillustratör och barnboksförfattare, berättar:

? – Hanna öppnade dörren till sitt hem och visade mig in. Jag glömmer aldrig chocken?när jag fick se alla bilderna på Hannas väggar. Där satt de! Jag kände igen dem allihop – men dessa bilder var ju originalen! Det blev ett oförglömligt möte. Hanna berättade sin historia, om bilderna och om sin man Hjalmar och hans bror John.?

Bengt Arne nämnde hur han speciellt studerat Johns akvarellteknik och fått stor användning för den i sitt eget bildskapande.

Under besöket drog Hanna ut byrålådor proppfulla med skisser. Redan då uttryckte Bengt Arne en förhoppning om att alla dessa skisser så småningom kan samlas på ett ställe, till exempel på ett museum, med kunskap om det stora konstnärliga värdet och den fantastiska kulturskatt som verken utgör. Innan de skildes åt fick han tre originalskisser av Hanna.

Större förståelse av verkens historia

? – De foton Bengt Arne tog i Hannas lägenhet, är intressanta för vår förståelse av konstverkens historia innan de skänktes till vårt museum, men också att vi får en större bild av hur släkten Bauer bevarade minnet efter John och Ester Bauer?, menar Henrik Johansson, verksamhetsutvecklare arkiv.

Skisserna blir en del av Jönköpings läns museums samlingar, som omfattar mer än 1000 skisser och verk av John Bauer. Olika skisser, originalverk och brev finns alltid att ta del av hos länsmuseet – just nu i utställningen Följa John, men också via plattformen DigitaltMuseum.

Henrik Johansson

Arkivarie