Glasklar konst i länsmuseet – Jönköpings läns museum
Figur i glas som håller ett uppfällt paraply med sina båda händer

Glasklar konst i länsmuseet

Publicerat: 23 maj, 2022
Kjell Engman kommer till Jönköpings läns museum med utställningen Reflections. Svävande änglar av glas. Sagoväsen brinner i rött och orange. Djävulen lurar i ett hörn. Trolsk musik och gåtfulla ljud förflyttar besökaren till annan värld. Kjell Engmans värld.

Kjell Engman är en multikonstnär som blandar högt och lågt precis som han vill. Det är Engman själv som med musik och ljussättning skapat den helhetskänsla han vill förmedla med sina fantasifulla skulpturer i starka färger.

Tidigare installationer har han skapat på så udda platser som i bergrum, kraftverk och i en gammal nedlagd skofabrik. Och nu är det då dags för Jönköpings läns museum.

”Jag ser det som att glaset är min penna för att berätta historier. Jag vill inte ge min publik depression, utan bjuda på glädje och fantasi. Min konst ska vara något att le åt, något positivt”

Kjell Engman

Om konstnären

Engman är en glaskonstnär med gränslös fantasi och berättarglädje som får fritt utlopp i såväl bruks- som konstglas. 1972-73 studerade Kjell Engman vid KV:s konstskola i Göteborg, 1973-78 vid Konstakademin i Stockholm och 1981 vid Pilchuck Glass School Center i USA. Han hämtar inspiration från djurriket och musikens värld.

Engman arbetar ofta med större installationer där han även använder sig av element som ljud och ljus. Han är flitigt anlitad för offentliga utsmyckningar både nationellt och internationellt. Engman har sedan 1978 varit formgivare för Kosta Boda med ett färgglatt, lekfullt och humoristiskt uttryck.

Vernissage

Utställningen har vernissage lördag 28 maj kl. 12. På plats finns konstnären själv och även länsmuseets ordförande Inger Gustafsson.

Konstnären är även tillgänglig för intervju 23-24 maj på länsmuseet.

Sofie Jarl, kommunikatör, 036-30 18 19, sofie.jarl@jkpglm.se
Kjell Engman, konstnär, 070-622 40 14, kjell@engman-design.se