Samarbete ger 1 000 elever större tillgång till sin historia – Jönköpings läns museum
Två leende personer framför museets terrakottafärgade fasad. De tittar rakt in i kameran. I bakgrunden skymtar grönskande buskar.

Samarbete ger 1 000 elever större tillgång till sin historia

Publicerat: 7 jun, 2022

Jönköpings läns museum har i ett helt nytt samarbete med företag i länet, tagit fram en ökad möjlighet för länets unga att ta del av sin historia.

För många skolor innebär just resekostnaden ett hinder när det gäller att besöka länsmuseet – detta vill initiativet råda bot på.

Från och med i höst erbjuds därför 1 000 elever från länets grund- och gymnasieskolor fri bussresa med sin klass till museet, tack vare ett unikt samarbete med Länsförsäkringar Jönköping, Simonssongruppen samt HAGS Aneby.

”- Vi tror att länsmuseet och näringslivet gemensamt kan göra stor skillnad för våra ungdomar, genom att samarbeta med utgångspunkt i hållbarhet och samhällsengagemang. Kunskap om vår historia skapar en stolthet och förståelse över regionen – som i förlängningen bidrar till en positiv samhällsutveckling.” säger Johan Gärskog, länsmuseichef.

För både länsmuseet och företagen är syftet också att nå ut bredare, utanför respektive områden, både lokalt och regionalt. Att medverka till ett hållbart samhälle – på flera sätt.

”Att bidra till att fler unga länsinvånare lär sig mer, inte bara om dåtiden utan också om samtiden, tror vi är helt nödvändigt för framtiden. Vi på Länsförsäkringar Jönköping har funnits i den här regionen sedan 1839 – vi älskar lokal historia! Och vi vet hur viktig den är. Därför kändes det här samarbetet med länsmuseet klockrent”, säger Emelie Ramsö, hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Jönköping.

För den som vill veta mer om satsningen finns mer information på museets webbplats.

​Åsa Rosén, kommunikationsansvarig, Jönköpings läns museum
036-30 18 22, asa.rosen@jkpglm.se

Nina Marjavaara, pressansvarig, Länsförsäkringar Jönköping
nina.marajvaara@lfj.se, 0704-77 02 20

Pressbild för nedladdning. Emelie Ramsö, hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Jönköping
och Johan Gärskog, länsmuseichef Jönköpings läns museum.

Foto: Åsa Rosén / Jönköpings läns museum

i Information