Dansen och konsten i dialog på länsmuseet – Jönköpings läns museum
En kvinna i svarta kläder sitter på golvet i en stor ljus utställningssal. Hon lutar sig mot kanten av en vägg. Man anar tavlor och föremål omkring henne.

Dansen och konsten i dialog på länsmuseet

Publicerat: 4 mar, 2019

Pressmeddelande 2019-03-04

Dialog heter det verk som tar plats 12 mars till 6 april på Jönköpings läns museum, i konstutställningen På spaning ? en vandring bland konsten på museet.

Tanken är att skapa en dansperformance mitt bland utställningens verk, för att se hur två olika konstdiscipliner kan samverka och påverkas av varandra, samtidigt som de fungerar som två åtskilda konstverk. Hur kan dans som en temporär konstform, som försvinner i samma stund som den skapas, fångas som ett konstobjekt i dialog med andra objekt?

Uppvuxen i Jönköping
Dansaren Emma Strandsäter har vuxit upp i Jönköping och är numera baserad i Stockholm. Under tre veckor arbetar hon i utställningssalarna, genom att utforska idéer kring rörelse och kropp i dialog med utställningens verk.

Ta del av pågående arbete och konstnärssamtal
Under denna period kan besökare ta del av hennes work-in-progress samtidigt som de besöker konstutställningen. Den fjärde veckan sker tre olika framträdanden och även ett konstnärssamtal den 2 april kl. 17:30?19:00, tillsammans med Camilla Eskel, utvecklare dans i Region Jönköpings län.

Emma Strandsäter arbetar med dans och performance. Hennes arbete rör sig ofta tvärdisciplinärt mellan performance och installation, där hon synliggör akten av att observera genom att bygga fysiska, konceptuella och föreslående rum. Hon använder cirkulär dramaturgi ? som hållbara kretslopp och cirkulära rörelser ? för att kritisera och omvärdera idéer kring kroppen och arbete som rör sig i patriarkala, linjära och progressiva system.

Projektet Dialog är en samverkan mellan Jönköpings läns museum, Skådebanan i Jönköpings län samt Kultur och utveckling dans, Region Jönköpings län.

Mer information och intervjuer
Välkommen att kontakta Jonas Nilsson, verksamhetsutvecklare konst på 036-30 18 30 eller jonas.nilsson@jkpglm.se. Konstnären är tillgänglig för intervju i samband med pågående arbete ? se datum och tider på www.https://jonkopingslansmuseum.se/dialog

medarbetare
Jonas Nilsson