Live-illustration om arbetet med ny utställning – Jönköpings läns museum
Vita illustrationer på svart bakgrund av konstnären Annefrid Sjöman

Live-illustration om arbetet med ny utställning

Publicerat: 1 mar, 2019

Bakom kulisserna hos Jönköpings läns museum växer en utställningsproduktion. I maj 2020 öppnas dörrarna till en ny kulturhistorisk utställning om länets historia.

Redan nu kan besökare ta del av det pågående arbetet på ett annorlunda sätt. Vid fem tillfällen under våren ska den lokala konstnären Annefrid Sjöman live-illustrera processen bakom utställningen, på en stor vägg i museet.

Bakom kulisserna pågår nämligen det spännande arbetet kring att göra utställningen möjlig: med research och manus, skisser och modellbygge, produktion av rum och detaljer. Hela utställningen, från idé till färdig gestaltning, produceras tillsammans med  länets barn och unga. Besökare och intresserade ska kunna följa det som händer i processen för att skapa utställningen, på olika sätt det kommande året.

Det första tillfället att se Annefrid Sjöman illustrera blir torsdag 28 februari kl. 15-18 på Jönköpings läns museum. Verket kommer sedan att finnas kvar till nästa tillfälle, då det målas över och nästa illustration skapas.

Illustration: Annefrid Sjöman

På plats för intervju kl. 15:00 den 28 februari
Anna Martindahl, projektledare
Amitis Mohebali, projektassistent (som tillsammans med Anna Blomqvist är en av de unga som arbetar med utställningen)
Katali Jarefjäll, utställningsproducent

Önskar du mer information
Åsa Rosén, kommunikatör
asa.rosen@jkpglm.se | 0705-30 70 39

Läs mer om utställningen Här & Där – Jönköpings län i tid & rum:
www.https://jonkopingslansmuseum.se/hardar

Om Jönköpings läns museum
Jönköpings läns museum levandegör länets kulturarv. Vi är ett konst och kulturhistoriskt museum med lokaler i centrala Jönköping samt verksamhet runt om i länet. Stiftelsen Jönköpings läns museum drivs av Region Jönköpings län, Jönköpings kommun samt Jönköpings läns hembygdsförbund.

Symbolen för museets logotyp.