Kungen uppmärksammas med fotoutställning – Jönköpings läns museum
Logotyp för H.M. Konungens jubileumsår 2022

Kungen uppmärksammas med fotoutställning

Publicerat: 17 jan, 2023

2023 firar H.M. Konungen 50-år på tronen. Det uppmärksammas med kungligt besök i Sveriges alla 21 län och den 16 februari besöker kungaparet Jönköping.

Besöket inleds med ett specialkomponerat scenprogram på Kulturhuset Spira. Där presenteras även fotoutställningen ”Kungen var här!” som Jönköpings läns museum har producerat.Kungen var här! uppmärksammar de 50 år som kung Carl XVI Gustaf har verkat för Sverige som statschef. Vilka uppdrag har en kung idag och hur har det sett ut historiskt? Monarkin har lämnat många avtryck i vår gemensamma historia. Makt, arv, representation och en enande roll är några viktiga ledord. Tillsammans med Kungl. Hovstaternas officiella porträtt visas fotografier från kungens besök i länet.

Kungen var här! visas på Spira och öppnar för allmänheten kl. 12 samma dag. Den kan ses till och med 6 mars.

Kungaparet kommer efter besöket på Spira att åka kortege från Hovrättstorget genom city till Magnus Ladulås plats. Där sker en kortare historisk guidning och ett minnesmärke från jubileumsbesöket ska avtäckas. På eftermiddagen fortsätter firandet i Rådhusparken tillsammans med allmänheten. Det blir uppträdande med elever från Kulturskolan i Jönköping samt tal av H.M. Konungen och landshövding Helena Jonsson. Ett utförligare program med hålltider meddelas närmare besöket på Länsstyrelsens webbplats.

Programmet i korthet

Kulturhuset Spira

Regionstyrelsens ordförande Rachel De Basso tar emot kungaparet. Presentation av ett för H.M. Konungen specialkomponerat scenprogram med koppling till olika platser i länet. Utställningsproducent från Jönköpings läns museum presenterar och visar fotoutställningen Kungen var här! med bilder från kungens 50 år på tronen och historiska tillbakablickar.

Kortege till Magnus Ladulås plats

Kortege med start vid Hovrättstorget för vidare färd till Magnus Ladulås plats. Kungaparet tas emot av Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande i Jönköpings kommun. I samband med avtäckning av minnesmärke från jubileumsdagen ges även en kort historisk presentation om Magnus Ladulås plats.

Event i Rådhusparken

På scen uppträder bland annat Hemvärnets musikkår Jönköping – Huskvarna, Kulturskolan i Jönköping och det blir tal av landshövdingen och H.M. Konungen. I parken bjuds det på aktiviteter med lokala föreningar och aktörer, bland annat scoutkårer, e-sportlag och framstående lokala idrottsprofiler. Under dagen ges även möjlighet att ta del av Jönköpings kommuns senaste satsning på hälsosamma och nytänkande måltider för barn och unga.

För mer information och frågor

Om jubileumsåret 2023 på Kungahusets webbplats https://www.kungahuset.se/ovrigt/temasidor/jubileumsaret-2023

Övergripande frågor om länsbesöket i Jönköping
Länsstyrelsens presstjänst, Tfn 010-223 61 32, E-post press.jonkoping@lansstyrelsen.se (Öppnas vardagar)