Ny bok om stadsdelen Söder i Jönköping – Jönköpings läns museum
En bok står uppställd lutad mot en hög med böcker. I bakgrunden museets terracottafärgade vägg.

Ny bok om stadsdelen Söder i Jönköping

Publicerat: 1 dec, 2022

Länsmuseet släpper en ny bok om den populära och historiskt intressanta stadsdelen Söder i Jönköping, den 7 december.

Stadsdelen Söder, eller Torpa som den ofta kallas, upplevs nog av många som lite anonym, men ändå med många positiva associationer. Bebyggelsen är både lågmäld och vardaglig, men här finns en skala och ett historiskt djup som är tilltalande.

I en ny bok från Jönköpings läns museum presenteras dess historia av tre författare med olika infallsvinklar; Anders Franzén, antikvarie vid Jönköpings läns museum, Lars Wängdahl, universitetslektor vid Uppsala universitet och den tidigare stadsbyggnadsdirektören Ingemar Thorsén.

Releasemingel

Boken ”Stadsdelen Söder i Jönköping. Tre artiklar om stadsdelens 1900-talshistoria”  har release den 7 december kl. 17:00.

Boken finns tillgänglig att köpa i Museibutiken från och med releasen.

Symbolen för museets logotyp.
Besöksservice