Arkeologisk utgrävning mitt i Jönköping – Jönköpings läns museum
Krukskärvor av keramik

Arkeologisk utgrävning mitt i Jönköping

Publicerat: 17 jun, 2020

Denna vecka inleds utgrävningen av krukmakeriet vid gamla Saab-huset i Jönköping. Länsmuseets arkeolog Susanne Nordström leder arbetet.

Sedan tidigare har det hittats ett lerlager fullt med keramikskärvor, i vad som tros vara resterna av ett hus. Här har man funnit rester av trasig keramik nedtryckt i blålera. Utgrävningen är arkeologiskt intressant, eftersom kvarlevor och fynd kan berätta hur vanligt folk levde och försörjde sig på 1700-talet

– Vi tror att de flesta fynden är ifrån tidigt 1700-tal, men vi har även hittat tecken på att det kan finnas fynd från 1600-talet, säger Susanne Nordström. Utgrävningen påbörjas vecka 25 och beräknas pågå under en månads tid. Två arkeologer och en grävmaskinist kommer att vara på plats under hela processen.

– Förhoppningsvis blir det publika visningar längre fram, när det finns mer fynd att visa. Det kommer snart att sitta uppe informationsskyltar med information om den pågående utgrävningen, förklarar Susanne.

Hittills har man hittat keramikskärvor och rester från arbetsverktyg som förmodligen användes i krukmakeriet. Man har även hittat ett gammalt kopparmynt daterat till år 1731. Efter utgrävningen kommer fynden att tvättas, sorteras och vissa även konserveras. Senare kommer utvalda föremål att ställas ut på museet.

P4 Jönköping gjorde ett inslag om händelsen – lyssna här.

Även SVT Jönköping rapporterade om händelsen – se inslaget här.

Susanne Nordström

Arkeolog