Fem snabba frågor till nya museichefen Johan Gärskog – Jönköpings läns museum
Porträtt av museichef Johan Gärskog

Fem snabba frågor till nya museichefen Johan Gärskog

Publicerat: 28 maj, 2020

Vi ställde fem snabba frågor till tillträdande museichef Johan Gärskog som tar över efter Sergei Muchin som går i pension den sista juli.

– Vad ser du mest fram emot med jobbet som länsmuseichef ?

– Jag ser fram emot att tillsammans med alla engagerade medarbetare fortsätta att utveckla museet till ett modernt museum som vågar sticka ut och ta plats. Ett museum som utvecklas i nära dialog med länets invånare, organisationer, politiker och näringsliv. Jag vill verkligen att Jönköpings läns museum ska vara en angelägenhet för alla.

Vägen dit handlar om att arbeta målinriktat och fokuserat, att våga prioritera samt att inspirera till engagemang och en god organisationskultur.

– Vad är kultur för dig ?

-Oj, denna ständiga och så viktiga fråga…

Ett svar på frågan är att vi människor behöver bli berörda på olika sätt för att utvecklas och reflektera både enskilt och tillsammans, vi behöver få uttrycka oss på olika sätt för att skapa sammanhang och utveckla både individuell och kollektiv identitet. Om denna självklara möjlighet begränsas på olika sätt finns risk att vi glömmer bort att vi är människor – historien har ju så många gånger visat vilken utveckling detta kan ta.

– Varför behövs museum ?

– Olika museum kan ses som plattformar för att samla och dokumentera vårt gemensamma kulturarv och att förmedla detta genom olika kanaler till alla.

Enkelt uttryckt är museer en del av ett samhälles kollektiva minne. Museer har i uppgift att synliggöra samhällets olika värderingar genom historien, olika grupper av människor och deras del i historien. Museer behövs helt enkelt för att vi som individer och kollektiv ska kunna navigera i samtiden in i framtiden med utgångspunkt från de kunskaper och minnen som byggts upp genom historien.

– Så här inför sommar och ledighet för många – har du något bra boktips ?

– ?Gudarna inom oss? och ?Gudinnorna inom oss? av Jean Shinoda Bolen – för den som på ett lättsamt men väldigt intressant sätt vill studera Jungiansk psykologi med utgångspunkt från de grekiska gudarnas arketyper. ?Doppler? av Erlend Loe – för den som vill få en osannolik och burlesk historia serverad med garanterade leenden och skratt!

– Vad gillar du att göra på fritiden?

– Jag går gärna på teater, konstutställningar och konserter. Spelar flöjt, småtränar regelbundet (helst ute i skogen). Spelar gärna golf, eftersom det ger en optimal kombination av motion och avkoppling, samtidigt som man träffar så många trevliga och spännande människor.

Porträtt av Åsa Rosén, kommunikationsansvarig
Åsa Rosén