Emilia låter betraktaren bestämma budskapet – Jönköpings läns museum

Emilia låter betraktaren bestämma budskapet

Publicerat: 24 jun, 2020

Emilia Lindholm har precis tagit studenten från Per Brahegymnasiets estetik och medieprogram och är en av de utvalda utställarna i sommarens länssalong. Hon besökte museet för att berätta om sina verk och tankarna kring framtiden.

Länssalongen 2020 med temat Full vision ska lyfta aktiva konstnärer som bor och verkar i eller har koppling till Jönköpings län. En jury valde även ut verk av unga konstnärer och Emilias tre tavlor blev utvalda med motiveringen; tre tavlor gjorda med olika tekniker och starka varierande budskap.

-Jag tänkte att jag skickar in alla tre och hoppas att någon kanske kommer med. Och så gillade de allihop!

Emilia har alltid varit kreativ och växte upp i en miljö där skapande alltid uppmuntrades.

-Jag fastnade för konst redan som liten. När mina föräldrar skulle hämta mig från förskolan stod jag alltid vid staffliet och ritade något och efter det har det bara fortsatt, förklarar hon.

Ofta fick Emilia uppgifter i skolan där man skulle fokusera på en specifik målarteknik eller ett tema. Många av hennes tavlor är därför skapta med olika tekniker och metoder. Emilia förklarar att hon tycker om variationen.

-Jag gillar faktiskt de flesta målartekniker för alla har de något unikt och jag gillar att utmana mig själv. Men jag kanske föredrar olja lite extra mycket då det ser så välarbetat ut med alla lager.

När Emilia skapar gillar hon att bara börja måla för att sedan se vad det blir för motiv. Känslan får styra.

-Jag får mest inspiration från musik. Jag får en känsla som jag känner att jag vill spegla i en bild och då blir det en skiss. Jag brukar nog inte bestämma budskapet i förväg utan gillar att se vad betraktaren ser för budskap i mina målningar.

Efter sommaren ska Emilia börja på filmlinjen på Södra Vätterbygdens folkhögskola. I framtiden vill hon jobba med film och förklarar att hon ibland känner att konst blir begränsat till en stillbild.

-Med film kan man berätta mer och uttrycka sig ännu mer och det gillar jag. Får jag inte jobba med film då vill jag jobba med konst, för jag kommer nog aldrig sluta måla. På något sätt kommer jag att jobba med kultur, det vet jag! säger Emilia beslutsamt.

Emilias tavlor ingår i länssalongen som förlängs fram till den 23 Augusti.

Här kan du läsa mer om länssalongen och ta del av en digital visning

medarbetare
Jonas Nilsson