Succé för bussresor till länsmuseet – Jönköpings läns museum
En leende pedagog omgiven av tre barn i mellanstadieåldern. Hon håller i en surfplatta. På väggen bakom finns en skylt där det står

Succé för bussresor till länsmuseet

Publicerat: 30 nov, 2022

Tack vare ett nytt initiativ av Jönköpings läns museum och tre samarbetspartners, har över 1500 grundskole- och gymnasielever kunnat resa gratis till länsmuseet under hösten. Det positiva gensvaret gör att vi nu tar sikte på en förlängning.

Att uppleva länets historia och kultur är populärt. Men för många skolor kan just kostnaden för resan vara ett hinder för studiebesök. Tillsammans med Länsförsäkringar Jönköping, Simonssongruppen och HAGS Aneby har vi på länsmuseet därför satsat på att underlätta resan för pedagoger och elever som vill besöka museet.

– Gensvaret har varit överväldigande. Här finns mycket positivt att arbeta vidare med, säger Johan Gärskog, länsmuseichef.

Och besökarna har varit tacksamma.

– För våra elever på särskolan är det bra att få möjlighet att uppleva historia på olika sätt och vi hade inte besökt länsmuseet tidigare. Det var fint att åka i väg och ta del av det vi tidigare hade jobbat med i undervisningen, säger Madelene Andersson, lärare Junkaremålsskolan, Tranås kommun.

Insatsen är en del av det pågående arbetet för ett mer hållbart samhälle.

– Uppslutningen bekräftar att det finns ett stort sug efter den här sortens aktiviteter och ett behov hos länets unga att ta del av sin historia. Att vi kan bidra till att ”make it happen” känns jättebra. För oss är detta ett spännande samarbete med en ny partner, som har gett mersmak, säger Emelie Ramsö, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Jönköping.

Åsa Rosén

Kommunikationsansvarig