Vem var hon, konstnären Esther Ellqvist-Bauer? – Jönköpings läns museum
Esther Ellqvist vid staffli

Vem var hon, konstnären Esther Ellqvist-Bauer?

Publicerat: 17 aug, 2016

Passa på att stifta närmare bekantskap med Esther Ellqvist och hennes konstnärskap i utställningen Tre liv, som nu visas på museet.

Esther Ellqvist vid staffli

Esther Ellqvist vid staffli 1897. Fotograf: Oscar Ellqvist, Stockholm.
JM.1988-17-294. Jönköpings läns museum

Porträtt av pojke. Olja på duk.

JM.56339. Jönköpings läns museum

Esther Ellqvist (1880-1918) ville, liksom John Bauer, bli konstnär. De träffades under tiden på Konstakademien, där de var studiekamrater. Esther var en ambitiös elev som hade alla förutsättningar att bli en framstående konstnär. Efter studietiden 1906 gifte hon sig med John. Liksom många andra kvinnor vid den här tiden valde hon äktenskap och familj före karriär och egna ambitioner. Enligt den rådande tidsandan var en konstnärlig utbildning en passande sysselsättning för unga kvinnor innan äktenskapet.

Äktenskapet kom tidvis att bli stormigt. Paret flyttade en hel del mellan bostaden utanför Gränna under sommarhalvåret och olika hyresbostäder i Stockholm vintertid. John var ofta bortrest under långa perioder, och Esther kände sig övergiven. Esther är idag mest känd som modell till Johns guldlockiga prinsessa, medan hans sagobilder tillhör vårt gemensamma kulturarv. I Länsmuseet finns en liten samling av verk av Esther Ellqvist från hennes studietid vid Konstakademien. Ett urval av dessa visas i utställningen.

Utställningen Tre liv berättar också om fotografen Calla Sundbäck och arkivarien/forskaren Hanna Friberg. De tre kvinnorna levde i länet vid sekelskiftet 1900 och har på olika sätt lämnat avtryck efter sig i museets samling. Nu möts de i utställningen.

Källor och lästips:
Utställningen Esther och John Bauer ? ett konstnärspar, producent Helen Agrenius, Jönköpings läns museum 2009.
Internet: http://www.jkpglm.se/Samlingarna/Konst/Om-John-Bauer-pa-Jonkopings-lans-museum/John-o-Esther/
Lindqvist Gunnar, John och Ester: makarna Bauers konst och liv, Stockholm, 1991
Nyström, Maria: Esther Ellqvist, C-uppsats i konstvetenskap, Lunds universitet, 1990.
Malmborg, Elisabeth: Kvinna och konstnär kring sekelskiftet 1900, C-uppsats i konstvetenskap, Sektionen för humaniora, Högskolan i Halmstad, 2008.

Maria Ridderberg, verksamhetsutvecklare

Maria Ridderberg