Reaktioner på besök i museisamlingarna – Jönköpings läns museum

Reaktioner på besök i museisamlingarna

Publicerat: 5 jul, 2013

Ganska ofta får andra än vi museitjänstemän komma in bakom kulisserna, bland annat inom ramen för museets delaktighetsprojekt 100xKulturarv. Här följer några citat från dessa externa medarbetare.

?Det här känns som en gammaldags loppis?

?Jag blev upprörd inifrån ? flammade upp inuti. Liksom wow, så grymt! Jag kände hur jag började darra ? jag var i paradiset!?

?Hur mycket är tillåtet att ha i ett museum??
?Allt man vill egentligen!?

?Konstinstallation, det måste vara att installera ett konstigt dataspel?

?Jag älskar att vara här!?

”Jag blev helt chockad att det var så mycket saker. Det var väldigt coolt.”

”Jag tänkte att det var spännande att se lite bakom kulisserna. Det var inte som jag hade tänkt mig, men det var bra i alla fall.”

”Museerna är väl till för att samla på gamla saker. Det är väl kanske inte så viktigt att samla in, men lite roligt att kunna se saker som är helt hela.”

”Det är roligt att se i framtiden vad man hade förr. Om vi samlar nåt nu ser de som lever sen hur det var i denna tiden. Sen när det har gått några år kanske de inte har de sakerna.”