Ny drömsgräns nådd - 40 000 dokument i museets sökmotor Lexie – Jönköpings läns museum
En avskrift av ett brev ur John Bauers brevsamling

Ny drömsgräns nådd – 40 000 dokument i museets sökmotor Lexie

Publicerat: 7 sep, 2017

Lexie är namnet på Jönköpings läns museums arkivs sökmotor. Vi skapade den för ett och halvår sedan men har digitaliserat arkivhandlingar under många år.  Nyligen när vi fyllde på den nådde vi upp till 40 000 dokument. Och fler kommer det bli eftersom vi fyller på med tusentals nya dokument varje kvartal.

Länsmuseets sökmotor Lexie ger unika sökmöjligheter. Du kan på egen hand enkelt söka bland våra digitaliserade arkivhandlingar. Det som gör det unikt är att du kan söka efter alla ord i varje dokument.  Det rör sig om historiskt material från hela Jönköpings län. De skannade arkivdokumenten består av äldre adresskalendrar, pressklipp , rapporter, John Bauers brev med mera.

Vill du söka i sökmotorn Lexie? Välkommen till forskarsalen i Arkivhuset i Jönköping eller kontakta museets arkivfunktion.

Länsmuseets nya sökmotor Lexie

Länsmuseets nya sökmotor Lexie med nu 40 000 dokument

En avskrift av ett brev ur John Bauers brevsamling

I Lexie finns olika typer av arkivhandlingar. Här visas en avskrift av ett brev ur John Bauers brevsamling