Lön för en konstnär 1917 – Jönköpings läns museum

Lön för en konstnär 1917

Publicerat: 25 okt, 2012

John Bauer är idag en etablerad känd konstnär som har ett definitivt pris på konstmarknaden. Men hur förhöll det sig under Johns levnad kunde han leva på sitt konstnärskap, eller var han beroende av sin framgångsrika pappa som hade charkuteriverksamhet i Jönköping?

Själv är jag uppväxt bland annat med en reproduktion av den berömda Tuvstarr och även en bild som jag väljer att kalla för Älgen. Denna älg nämns i brev mellan makarna Bauer. Esther berättar för John att älgen har betingat ett pris av 800 kronor. Även summan 600 kr nämns som pris för konst som köpes direkt från konstnären. Esther Bauer nämner summan 4500 kronor i inledningen till brevet för en byst föreställande henne själv. Vidare tycks hon tycka att John då och då tar för lite betalt för sin konst. Hon skriver med undermeningen att – Du har ju själv satt 1000 kronor för dina större arbeten – och så vidare. Vad kan sådana summor motsvara i dagens  penningvärde? Enligt myntkabinettets hemsida  så kan man se att 1000 kronor år  1917 motsvarar idag cirka 26000 kronor.

I annan personlig brevväxling till pappan nämns då och då behovet av växlar på summor som John önskar. Bland annat nämns behovet av att sätta av pengar till utbildningen av sonen Bengt, ofta kallad Putte. Solrosmålaren Van Gogh, han som skar sig i örat, påstås under sin levnad ha sålt en enda tavla till brodern Theo. Utan tvivel har John sålt betydligt mer under sin levnad även om det verkar troligt att också han fick växla mellan en konstnärs drömmar och en mer krass ekonomisk verklighet.

/Magnus Rossler

Magnus Rossler

Museiassistent

En av John Bauers älgteckningar som finns i  museets samling En av John Bauers älgteckningar med föremålsnumret jlm 26709