John Bauers egna fotografier från sin Lapplandsresa 1904 – Jönköpings läns museum

John Bauers egna fotografier från sin Lapplandsresa 1904

Publicerat: 21 okt, 2016

I början av 1900-talet planerade C A V Lundholm att ge ut ett stort praktverk om Lappland. Han engagerade konstnärer, bland annat John Bauer, för att göra illustrationer. Det innebar att John reste till Lappland sommaren 1904 för att måla samernas liv. Den resan blev betydelsefull för hela hans framtida konstnärskap.

Han tillbringade drygt en månad i Lappland och försökte komma samerna inpå livet. Som underlag för sina målningar behövde han fotografera både människor och interiörer. Det var nästan omöjligt, eftersom barnen sprang och gömde sig och de vuxna inte ville. Han fick försöka överlista dem och fotograferade ofta i smyg.

Det var en helt annorlunda miljö att vistas i än han var van vid med det storslagna landskapet och det annorlunda levnadssättet. Han skrev hem till Ester ?Jag är förflyttad till urtiden?.

Naturens storhet och kraft gjorde det största intrycket på honom och satte hans fantasi i rörelse. Han målade i olja, gjorde akvareller och blyertsteckningar. En del använde han som det var planerat, i Lapplandsboken som gavs ut 1908, men även flera år efteråt använde han detta material i sin konst. Hans troll fick till exempel skinnkläder och näbbskor.

De bilder som finns i vårt bildarkiv från hans resa är nu digitaliserade och går att se på DigitaltMuseum.

Mycket nöje / Lisbeth