Hjälp! Fajans! Vet du mer? – Jönköpings läns museum
En gammal kaffekanna framifrån

Hjälp! Fajans! Vet du mer?

Publicerat: 18 jan, 2013

Hej!

Nu är snart helgen här och jag sitter med en så roligt uppgift så jag vet inte om jag kommer kunna gå hem idag! Jag skriver text om keramik till en utställning. Men nu har jag stött på ett problem. Det är en kanna som ska ställas ut och i våra register står den som kaffekanna och sen inte så mycket mer.

Det jag är nyfiken på är hur gammal den är. Det jag tror är att den är 1700-tal och inte alls till kaffe utan till te (eftersom den inte är päronformad). Jag tror att det är fajans (ganska säker). Men jag är inte expert här, jag är nämligen mer av en expert på brukskeramik efter 1850. Därför hoppas jag att det finns någon som kanske vet mer.

Jag är inte heller så säker på var den är gjord, jag tror inte att den är svensk men tror den är europeisk. Jag har en känsla av att den kan vara antingen tysk eller brittisk, men det är bara min känsla.

Godset har en gulvit ton och grundglasyren är vit med en blå ton (syns bäst på bilden från undersidan). Jag tror att det är en påfågel, men det kan lika gärna vara någon annan fågel.

Trevlig helg!

/Stina