Full fart på snö och is – Jönköpings läns museum

Full fart på snö och is

Publicerat: 10 dec, 2019

Snö, is och kyla ger möjligheter till härliga nöjen utomhus på vintern. Åka skidor, skridskor och pulka, bygga snögubbar och ljuslyktor är bara något av allt det roliga som går att göra.

En fullmatad monter med vinterutrustning från förr, visas nu i Länsmuseets entréhall. Ett av föremålen är ålderdomligt, ett djurben avsett för färd på fruset vatten.

Islägg

I äldre tider var frusna sjöar och vattendrag de bästa färdvägarna att ta sig fram vintertid. Ett färdmedel för detta var skridskor, som även användes för lek på isen. Den äldsta typen av skridskor är så kallade islägg, som gjordes av djurben, vanligen mellanfotsbenet från nötkreatur eller häst. För bättre glid smörjdes undersidan av läggen med fett. Hål kunde borras i skridskobenen för att snöra fast dem på skorna. Det gick inte att ta skär med isläggar. Istället använde åkaren en stav att staka sig fram med över isen. Arkeologiska fynd av isläggar finns från förhistorisk tid och medeltid. Folklivsuppgifter berättar om användning av isläggar ännu under 1800-talet.

Lästips:
Berg, Gösta. 1940. Isläggar och skridskor. Fataburen 1943. Nordiska museets årsbok.

Ett urval föremål i vintermontern

Islägg från 1640-talet, tillverkat av ett mellanfotsben av nötkreatur. Benet påträffades 2008 vid arkeologisk undersökning i kvarteret Ansvaret, mellan Smedjegatan och Södra Strandgatan på Öster i Jönköping.