"Kyrkornas hemligheter" - ny bok i kölvattnet på TV-serien – Jönköpings läns museum

"Kyrkornas hemligheter" – ny bok i kölvattnet på TV-serien

Publicerat: 16 dec, 2013

kyrkonas hemligheter

TV-serien ”Kyrkornas hemligheter” som sänts under året blev en tittarsuccé. Nu har boken släppts! I ett behändigt och vackert illustrerat band så får såväl gamla som nya intressenter en vägledning till tolkningen av den kulturskatt som de svenska kyrkorna rymmer. Bokens huvudförfattare, Ann Catherine Bonnier och Ingrid Sjöström, är välkända namn för alla som har intresse för det kyrkobyggnaderna har att berätta. Till sin hjälp har de även haft några av landets främsta experter, som var och en fått välja att presentera sin favoritkyrka. Boken är utgiven av Medströms förlag som tidigare gett ut de tilltalande guideböckerna till Svenska kyrkor och Svenska slott och borgar. Initiativtagare till publikationen liksom TV-serien är Kungliga Vitterhetsakademien och Sockenkyrkonätverket ( http://www.sockenkyrkonätverket.se/).

Robin Gullbrandsson