Ritad och färglagd riktning. Ögongodis ur kompassrosornas värld. – Jönköpings läns museum
Illustration av en kompassros.

Ritad och färglagd riktning. Ögongodis ur kompassrosornas värld.

Publicerat: 28 apr, 2014

Illustration av en kompassros.

?En kompassros är en korsformad figur som ofta finns på kartor och kompasser för att markera väderstreckens riktningar. Äldre kompassrosor är ofta indelade i 16 eller 32 kompasstreck medan moderna kompassrosor är graderade i 360 grader?.

Detta är vad som står i Wikipedia och egentligen är det inte mer komplicerat än så. När jag googlar vidare på ordet kompassros får jag fram stenbeläggningsföretag som säljer färdiga kompassrosor att infoga i trädgårdens stenläggning. Någon undrar om man kan tatuera in en kompassros på kroppen och vidare kan man köpa kompassrosor i vinyl att klistra upp som väggdekoration. Kompassrosor delas också ut som pris av föreningen Wista. I övrigt är det tomt. Inga konstvetenskapliga studier eller geografiska artiklar beskriver kompassrosens estetiska värden eller dess funktion. Slår man på kompass blir gensvaret ett helt annat.

Men det för all del inte vidare krångligt. Kompassrosen visar väderstrecken i en karta. I de hundratusentals svenska lantmäteriakterna från 1640 och fram till laga skiftets slut finns, om inte lika många kompassrosor,  ibland finns endast en norrpil om vi skall vara riktigt ärliga, så iallefall en riklig skatt av färggrant ögongodis. Det är bara att öppna en påse kartor och mumsa i sig:

Figurlista:

Arvid Hagmans rena, grafiska i grisaille från 1727. Till kartan över Önnabo i Burseryds socken:

Illustration med en åtta-uddig stjärna.

Peder Jonsson Dukers tvåfärgade ros från kartan över Bolerum  i Bälaryds socken från 1640:

Illustration av en kompassros.

Jonas Peterson Dukers vackert krönta ros från Herrestad i Marbäcks socken, år 1700:

Illustration av en kompassros.

Johan Gyllenstig Botvidsson ritade denna kompassros med vajande rosett på kartan över Ängelstorp i Sandhem socken år 1645:

Illustration av en kompassros.

• Med en roseknopp eller är det ett ekollon kröner Peder Jonsson Duker sin ros i kartan över Jönköpings fredsmil från 1664:

Illustration av en kompassros.

• Jonas Petersson Dukers blomma inuti en stjärna. Högagärde strax utanför Jönköping karterat 1710:

Illustration av en kompassros.

• Jonas Petersson Duker igen med en månguddad ros från Biskopsbo i Virgstad socken är 1725:

Illustration av en kompassros.

• 1800-tal och lite mer stramt hållet, men grafiskt och enkelt. Marhult i Bällö socken karterad av Nils Johan Montelin år 1845:

Illustration av en kompassros fast grafiskt återhållsamt.

Från Nordby i Hogdal socken i Bohuslän finns denna läckra ros ritad av Göran Upmark år 1804:

Illustration av en kompassros.

Se där ett litet urval av olika modeller och färgkombinationer bland tusen sinom tusen kompassrosor och norrpilar i det rika lantmäterimaterialet.

Källor:

WWW.lantmateriet.se