TV-spel möter broderi i ny utställning – Jönköpings läns museum
Ett porträtt av konstnären mot en grå vägg, i händerna håller han ett broderi. I bakgrunden skymtar ett textilt verk med TV-spelsmotiv.

TV-spel möter broderi i ny utställning

Publicerat: 4 sep, 2023

Vad händer när broderiets möjligheter blandas med TV-spelens magiska förmåga att förflytta oss till en annan värld? Lördag 9 september öppnar Soft Pixels på Jönköpings läns museum.

Soft Pixels rymmer Per Fhagers färgstarka broderier med motiv hämtade ur både välkända retrospel som Zelda, Megaman och Kid Icarus – men också mer okända spel från Japan. Flera av verken är helt nya och visas här för första gången.

– Spelen jag visar upp är upplevelser som jag vill dela med mig av, som har betytt väldigt mycket för mig. Det handlar till exempel om min barndom.  Så det är väldigt personligt. Både spelen och hantverket har jag haft med mig så länge jag kan minnas, berättar Fhager.

Tavlorna i utställningen är alla i vitt skilda utföranden med spridning i både teknik och struktur. De nya verken utgår från mer obskyra spel där fokus ligger på färg, komposition och teknikvariation.

Bilderna som flyktigt flimrar förbi i ett TV-spel får genom Fhagers konst ett nytt uttryck. Genom broderade fantasilandskap och spelhjältar förflyttas ett traditionellt hantverk in i samtidskonstens finrum.

Pressvisning 8 september

Pressvisning av Soft Pixels fredag 8 september kl.10:00-11:00.
Konstnären Per Fhager och Jonas Nilsson, producent vid Jönköpings läns museum närvarar.

Vernissage 9 september

Vernissage lördag 9 september kl.12:00-13:00.

Johan Gärskog, länsmuseichef på Jönköpings läns museum inviger. Därefter ett samtal med konstnären Per Fhager och Jan Stene, konstintendent på Gävle Konstcentrum.

DJ Ellen spelar live-musik i utställningssalen kl 12:45-14:00. Känd i retro tv-spelskretsar som FrankenGraphics, där hon utvecklat spel, grafik, musik och verktyg för Nintendo 8-bit.

Om konstnären

Per Fhager (född 1980) arbetar med klassiskt heltäckande broderi, där han använder sig av motiv från TV-spel i sina verk. Fhager har i många verk inspirerats av de tidiga 8-bitarsspelen.

Pressbilder

Pressbilder på länsmuseets pressida.

medarbetare
Jonas Nilsson