Förundran - iakttagelser av världen – Jönköpings läns museum
Ett skirt textilt konstverk av Ulrika Berge lutad mot en grå betongvägg

Förundran – iakttagelser av världen

Publicerat: 26 maj, 2021

Ulrika Berge visar nya verk på länsmuseet i sommar

Ulrika Berge tecknar i luften, med vindlande tråd. Hennes verk är mycket lätta så när du går fram mot dem rör de sig.

Det är en fysisk upplevelse att vandra in bland dem. Det tunna, skira ger ett ömtåligt och lite overkligt intryck. Skulpturerna är i enkla material som trådar och papper – samtidigt rör sig några av dem med hjälp av teknik. Från den 2 juni kan skulpturerna upplevas på Jönköpings läns museum.

”Jag är intresserad av tillstånd och stämningar. Inför den här utställningen har jag byggt en mängd nya verk som funnits inom mig länge. De bildar ett landskap som besökarna vandrar igenom. Att se, att lyssna, att vara är viktigt. Det finns en vila i det. Min förhoppning är att ge en sinnlig och annorlunda upplevelse som stannar hos besökarna. Kanske väcker det en känsla eller ett minne. Kanske är det njutbart i stunden”, hoppas Ulrika.

Ulrika Berge är utbildad vid Konsthögskolan i Bergen 1993?98 och var under 2011?13 projektelev på Kungliga Konsthögskolan. Hon har fått uppmärksamhet för sina figurativa luftteckningar av sytråd och sina svävande skulpturer. De senaste åren har hon byggt flera större skulpturgrupper för sjukhus. Hon har till exempel utsmyckat äldreboendet Mejeriet i Skillingaryd.

”Det mest spännande för mig med denna utställning, har varit att få jobba stort och bygga en värld som jag själv vill uppleva. Färgklanger, svävande former och toner får samverka. Jag försöker skildra världen, inte exakt hur den ser ut – utan hur den känns, för mig”, menar Ulrika.

Pressträff 2 juni kl. 10:30

Konstnären Ulrika Berge samt länsmuseets verksamhetsutvecklare konst, Jonas Nilsson, finns tillgängliga för intervju och presentation av utställningen.

Utställningen ”Förundran – iakttagelser av världen” visas 2 juni – 26 september på Jönköpings läns museum.

medarbetare
Jonas Nilsson