Getaryggen – Jönköpings läns museum
Tecknad svartvit bild med människor i uniform.

Getaryggen

Publicerat: 11 jun, 2014

Ny rapport

Under år 2013 har projekt ?Getaryggen 1567? fortsatt undersökningarna av slagfältet i Angerdshestra socken väster om Jönköping. Idag, efter fyra säsonger i fält, har vi en god bild av vad som hände den där ödesdigra oktoberdagen för snart 450 år sedan.

Då stred danska legosoldater mot ett småländskt bondeuppbåd och svenska soldater i en av det Nordiska sjuårskrigets (1563-1570) bortglömda bataljer. På senhösten 1567 skulle en dansk armé ledd av Daniel Rantzau avsluta kriget genom en blixtoffensiv mot Sveriges centrala delar. Man följde Nissastigen mot Jönköping och lämnade ett förfärande spår av brända gårdar och byar efter sig. Effekterna av krigståget kom att påverka västra Småland och området kring Jönköping under lång tid.

Vad som skedde med de människor som oförskyllt hamnade i vägen för en storkonflikt är en av de många frågor projektet försöker besvara. I årets rapport beskrivs också några spännande föremålsfynd och karteringen av den bondgård där slaget utkämpades. Försvunna soldatgravar diskuteras ? vad hände egentligen med alla de döda? Och vilka planer har vi inom projektet för framtiden ? en dansk lägerplats, två kyrktomter och brända byar väntar på att få undersökas!

Getaryggen 1567 (pdf, 4 MB, ny flik) >