Målning på Karolinerhusets fasad, Växjö – Jönköpings läns museum

Målning på Karolinerhusets fasad, Växjö

Publicerat: 19 jan, 2015
Länsmuseet har konserverat en utvändig muralmålning på Växjös äldsta bevarade profana byggnad Gamla gymnasiet, även benämnt Karolinerhuset.

Inför invigningen av sina nya och nyrenoverade fastigheter intill domkyrkan i Växjö, konserverades även det heraldiska måleriet ovanför porten till Karolinerhuset, den äldsta bevarade profana byggnaden i Växjö. Byggnaden benämns också Gamla gymnasiet, eftersom den uppfördes som Katedralskola med både gymnasium och lägre skola. Till de mer kända eleverna hör Carl Linneaus, sedermera Carl von Linné.

Tiden tand har gått hårt åt måleriet och de pampiga lejonen såg betydligt pråligare ut ursprungligen, men är idag lite lätt luggslitna. Det spjälkande färgskiktet har fästs ned och både sprickor och håligheter i putsen har stabiliserats och lagats i.

De krönta lejonen med sina kluvna svansar håller upp kungamonogrammet mellan sig. De krönta lejonen med sina kluvna svansar håller upp kungamonogrammet mellan sig.
Huset uppfördes 1697-1715 och förutom kungens krönta spegelmonogram och siffrorna XII anges även årtalet 1715 ovanför dörren. De vita linjerna hör inte till dekoren utan är nylagade sprickor och hål i putsen.
Huset i karolinsk barock stil. Huset har byggnadsställningar runt omkring sig. Huset är uppfört i karolinsk barock. Måleriet som putsades över på 1800-talet frilades igen på 1920-talet under ledning av arkitekt Paul Boberg.
En detaljteckning på en vägg. Fortfarande finns det spår av fina detaljteckningar i krona, ansikte och man.