UTFLYKT kan vinna Svenska Designpriset och Publishingpriset – Jönköpings läns museum
Sergei Muchin och Anna Stålhammar

UTFLYKT kan vinna Svenska Designpriset och Publishingpriset

Publicerat: 28 aug, 2019

Vi på Jönköpings läns museum är stolta över att vara nominerade i två av Sveriges största och mest prestigefyllda design- och kommunikationstävlingar, med tidskriften UTFLYKT.

– Vi presenterar det breda begreppet kulturarv på ett nytt sätt genom detta format ? en medveten satsning för att nå de som vanligtvis inte besöker vårt museum. De glädjande nomineringarna är en bekräftelse på att vi är på rätt väg! menar Sergei Muchin, museichef.

UTFLYKT är nominerad i kategorin Redaktionellt – Magasin ? print för Svenska Designpriset, och i kategorin Print ? Infomagasin/One-shot-magasin när det gäller Publishingpriset.

Satsning som gett resultat

UTFLYKT synliggör historien, nuet och framtiden ? med nytt tema varje nummer. Tidskriften är ett samarbete mellan Jönköpings läns museum och Jönköpings läns hembygdsförbund. Det första numret handlade om trä och i oktober släpps det nya numret med temat vatten.

– Målet var att skapa en helhet, med kvalitet i både innehåll och form. Det är väldigt roligt att vi har lyckats redan med första numret! säger Anna Stålhammar, huvudredaktör, som även lyfter fram att det är Carl Anders Skoglund som står bakom den grafiska formen.

Vinnarna presenteras under hösten

Svenska designpriset är en tävling som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och kreativa områden. De nominerade bidragen har utsetts av en jury, nu återstår folkets röst. Omröstningen pågår 2-8 september. Vinnarna avslöjas på en stor prisgala i Göteborg den 17 oktober. Bidragen bedöms efter kommunikation, effekt, hantverk och känsla.

Publishingpriset har delats ut sedan början av 90-talet och är en jurybedömd kommunikationstävling. Juryn bedömer textinnehåll, visuellt innehåll samt helheten i utförandet. Vinnarna presenteras i en stor prisutdelning den 5 november i Stockholm.

Läs mer om UTFLYKT här.