Nyförvärvat konstverk av John Bauer visas under sommaren – Jönköpings läns museum
Samepojkar i höglänt terräng, John Bauer

Nyförvärvat konstverk av John Bauer visas under sommaren

Publicerat: 1 jul, 2019

Jönköpings läns museum har alldeles nyligen köpt in ett nytt konstverk av John Bauer. Nu finns verket i en bordsmonter i vår utställning Följa John – kom gärna in och upplev den under sommaren.

Sedan 1950-talet har vi samlat brev, skisser, teckningar och målningar av John. Vad vi vet är vår samling den största i Sverige och vi arbetar ständigt för att utveckla den – därför är vi väldigt glada över nyförvärvet.

Motivet på målningen hör till Johns första stora beställning som konstnär och illustratör. Det är en av illustrationerna han gör till boken ?Lappland, det stora svenska framtidslandet?.

Verket har fått titeln ?Samepojkar i höglänt terräng? av tidigare ägare och är utfört i akvarell, tusch, täckvitt och blyerts på papper.

Det var 1904 som John Bauer tillsammans med andra konstnärer fick i uppdrag av förläggare C.A.V. Lundholm att medverka i bokverket om Lappland. John vistas i Lapplandsfjällen under sommaren; gör skisser och fotograferar. Mötet med naturen i vildmarken och samernas kultur blir en upplevelse som John Bauer bär med sig och tar stora intryck av.

Den färdiga boken utkom 1908, där Bauers bidrag är elva stora akvareller och tre laverade pennteckningar. Även boken finns att bläddra i på plats hos oss på museet.

medarbetare
Jonas Nilsson